Køkkenhave med højbede

mandag 6. juli 2009

Foråret og forsommeren er gået med mere haveanlæg. I år er det blevet til lidt køkkenhave med runde højbede af lærketræ og gangstier med stenmel. Det er nu blevet tid til vores første hjemmedyrkede jordbær, ærter og gulerødder. For slet ikke at nævne krydderurterne. Lidt kartofler har vi også sat.

Det er jo kun for sjov og for at give drengene en god oplevelse af natur og den store mytologiske sammenhæng mellem et frø, noget jord, vand, solskin og smagen af en dejlig selvplukket gulerod, som man bare går hen og skyller lidt under vandhanen.

Højbedene blev bygget på stedet af høvlede lærkebrædder og fyldt med et par læs jord og kompost fra Århus Kommunes nærgenbrugsstation i Lisbjerg.

Det færdige resultat. Køkkenhaven omkranses mod stien af et rundt æbleespalier med 4 æbletræer.

Overblik over vores have med køkkenhaven længst mod øst bag carporten.

Årets første akeleje i blomst mellem løjtnantshjerter i juli 2009.

Til toppen


En sort firkantet kasse

mandag 26. januar 2009

Sommeren 2008 gik mest med havenalæg og terasser så carporten blev først færdig i september. Resten af efteråret brugte vi til at lægge fliser og chaussésten i og omkring carporten. Vi har sænket aktivitetsniveauet - der er jo også andre ting her i livet end hus- og haveprojekter, så planerne realiseres ikke så hurtigt, som de gjorde i starten.

Carport set fra syd, september 2008.

Det har været et sjovt og stort projekt at tegne, beregne og bygge vores carport. Vi synes selv vi er sluppet heldigt fra det. Måske ikke så nyskabende og markant som "Den sorte diamant", men det er jo også kun en carport og ikke et kongeligt bibliotek.

Indkørsel, carport og Malthe.

Belægning i carporten: mønster á 4 stk. 30x30 IFB-fliser omkranset af grå-portugiser chaussésten. Der er lagt 5-600 fliser og næste 2.000 chaussésten i carporten.

med belægning - og citroën'er.

Terasser, før..

.. under

.. og efter

Sommeren og efteråret brugte vi også til at komme igang med haveprojektet. Vi er de heldige ejere af 150 m2 jordvold. I første omgang har vi beplantet den med 5-600 vedbendplanter ovenpå en sort plantedug, som holder ukrudtet nede bortset fra tidsler og mælkebøtter. På lidt længere sigt skal der plantes træer, buske og roser på skråningen, så den bliver spændende og smuk at se på.

Et stykke jordvold med vedbend.

Til toppen


Næsten færdig

torsdag 29. maj 2008

Den sidste måned er gået hurtigt. Der er sket meget på carporten og der er sket meget med andre projekter blandt andet haven, men der er ikke sket ret meget her på sitet. Det bliver der forhåbentlig rettet op på i de kommende dage.

Carporten er nu næsten færdig. Beklædningen er sømmet på og taget er lagt. Der mangler nedgravning af en regnvandsfaskine til tagvandet, noget sort maling på ydersiden, loft i carporten og et vindue som først bliver leveret om 3-4 uger.

Carport med beklædning set fra syd lørdag 10. maj kl. 19.30

Beklædningen på carporten er udført i Superwood, som er et danskproduceret miljøvenligt alternativ til trykimprægneret træ. Superwood fås som almindelige planker og som klinkbrædder. Men der laves også et specielt profil tegnet af den århusianske tegnestue aart. Aart profilet fremstilles i flere bredder blandt andet i en smal 3" variant. Det kunne vi selvfølgelig ikke stå for, da det ville tale meget fint sammen med lofterne inde i huset og i øvrigt give carporten et flot og karakteristisk udtryk. Eneste ulempe er mange brædder og dermed mange søm, som er sømmet med den gode gamle lægtehammer. Ikke noget med lufttryk her!

Taget er beklædt med to lag Icopal tagpap, som blev svejset fast og sammen. Det foregik søndag 11. maj 2008 i 25 graders varme. Som om det ikke i sig selv er varmt nok. Det er meget varmt, nå man går med en gasbrænder på flydende asfalt! Godt der er overstået nu, og forhåbentlig holder de næste 25 år.

Til toppen


Og nu med tag

mandag 28. april 2008

Store bededag holdt vi lidt fri fra carportprojektet og arbejdede kun et par halve dage. Tiden kan jo også bruges til andet. Eksempelvis opvisning i "Ko-dans", søndag 20. april for 100 økologiske sortbrogede malkekøer hos Niels Stamp, Ullerup, Skærbæk, Sønderjylland.

Søndag 27. april 2008 blev tagpladerne lagt og sømmet fast til tagkilerne. Vi har efterhånden brugt 5.000 søm og skruer, heraf alene 800 på tagpladerne. Og det er kun halvvejs. Der skal bruges mindst lige så mange til beklædning af skuret og underbeklædning i carporten. Så det bliver til nogen slag med den gamle lægtehammer.

Carport med tag, søndag 27. april 2008

Næste delprojekt bliver svejsning af tagpap. Det sker efter planen i den kommend weekend.

Til toppen


Så er vi i luften

tirsdag 15. april 2008

Fredag kom lastbilen fra vores tømmerhandler   Vesterbro Trælasthandel, Århus med en stor stak tømmer til carporten. I første omgang til carportens skelet. Tagmaterialer og beklædning kommer senere.

Lørdag blev stolperne rejst og oplægning af remmene påbegyndt. Remmene er 100x195 mm og blev leveret i 2 styk á 6 m og 2 styk á 4 m. Heldigvis var det muligt at skære bjælkerne uden at flytte dem. De var meget tunge og de længste har vel vejet omkring 100 kg stykket. Selv i opskåret tilstand på 3 meter var det noget af en mundfuld at få bakset op i mere end 2 meters højde oven på stolperne. Op det skulle de og op det kom de. Opskæring og efterfølgende samling med gerberbeslag gjorde vi udelukkende for at få det tunge tømmer ned i en dimension, hvor vi kunne håndtere det forsvarligt.

Resultatet af lørdagens indsats

Søndag fortsatte vi med oplægning af remme og bjælkespær. Sidst på eftermiddagen var alle 15 spær på plads og carportens ydre ramme er nu færdige.

Tømrermester Emil i fuld sving med at slå kamsøm i de gerberslag, der holder remmen sammen.

Det færdige skelet søndag eftermiddag

Næste weekend byder på opskæring og montering af kiler på bjælkespærene, så vi sikrer korrekt fald på taget.

Til toppen


Søjlesko

søndag 6. april 2008

Endelig er bunden nået, eller rettere sagt, bunden er færdig. Hidtil har det meste vi har foretaget de seneste 5-6 uger foregået på eller under jordoverfladen. Og sidste element i denne proces var faststøbning af de 10 søjlesko som skal bære carporten. Det kom på plads lørdag.

Fra næste weekend begynder bygningen at rejse sig over grunden. Først søjlerne, som kommer til at bestå af 100 x 100 mm. træstolper. Ovenpå lægges en rem på 100*195 mm. og mellem de to langsgående remme monteres bjælkespær.

Hvordan kommer den så til at se ud? Det bliver en sort firkantet kasse. 5,5 m. bred og 8,25 m. lang med plads til to biler og et redskabsskur for enden. En luftig, enkel og stram konstruktion uden udhæng. Vi er selv ret spændte på, om vores tanker og skitser kommer til at fungere i stor skala, så det bliver også spændende for os at følge projektet over de næste 6-8 uger.

Til toppen


Punktfundamenter

tirsdag 25. marts 2008

Vi trodsede slud, sne og kulde og fik skærtorsdag og langfredag udgravet og støbt de 10 punktfundamenter. Det var et meget tungt og slidsomt arbejde. De øverste 30-40 cm gennem stampet stabilgrus og de næste 40-50 cm i klæg og klistret ler. Selvom jorden var løsnet med et motoriseret jordbord, var der stadig meget der skulle hugges, graves og løftes op med spaden. Det var selvfølgelig ikke muligt at stå i hullet og grave samtidig, hvorfor det meste måtte foregå liggende på knæene. Heldigvis var blanding af beton knap så træls takket være Cramos effektive tvangsblander. Og heldigvis er det nu overstået.


Med udsigten til hård nattefrost var det nødvendigt at dække fundamenterne over med isolering for at undgå sprængninger i den våde beton. Søjleskoene er ikke støbt fast endnu, men der er lavet udsparinger i fundamenterne ved hjælp af polystyrenklodser. I næste fase skal polystyrenklodserne fjernes og søjleskoene støbes på plads. Herefter vil vi være klar til at rejse søjlerne og opbygge tagkonstruktionen. Indtil videre skrider projektet planmæssigt frem. Hvis vi kan fortsætte med det, er carporten færdig omkring 1. juni.

Til toppen


Landmåler

lørdag 15. marts 2008

Punktfundamenterne til carporten blev målt op og sat af lørdag formiddag. I det her projekt gør vi så vidt muligt alting selv. Derfor har vi ikke hyret en landmåler, man lejet en professionel rotationlaser hos Cramo. Apparatet var meget nemt at bruge og med lidt omhyggelighed ved opmålingen ser det ud til at resultat blev meget fornuftigt.

Til den forestående påskeferie har vi lejet et motoriseret jordbord, en tvangsblander og bestilt 2,5 m3 støbemix, 450 kg. cement og 10 BMF søjlesko. Når påsken er ovre har vi om alt går vel fundamenterne på plads. Byggetilladelsen kom i den forgangne uge, så det er ikke nogen hindring.

Til toppen


Forårsbebuderen

lørdag 15. marts 2008

Foråret er efterhånden kommet til Elev, men allerede i den første uge af februar sprang de første blomster ud. I vores nye forhave er blandt meget andet plantet hvide juleroser - også kaldet nyserod. Dette første år med forhaven er meget spændende, for den blev tilplantet i efteråret af anlægsgartneren, og vi er ikke helt klar over, hvad det er der kommer op.

De første blomster var en dejlig overraskelse og de har nu blomster i mere end en måned, og fortsætter formentlig helt frem til 1. maj. Nu venter vi så spændt på, hvad det næste bliver.

Billedet af den blomstrende julerose er taget 9. februar 2008 uden for vores hoveddør.

Til toppen


Og der blev lys

onsdag 12. marts 2008

Civilisationen er rykket nærmere. Over den seneste måneds tid har belysningsvæsenet været i færd med at opstætte lysmaster, og tirsdag aften blev gadelyset tændt for første gang. Så nu er her ikke helt så landligt som før. Heldigvis er lyset ikke stærkt nok til at dække for stjernerne og lysene inde i Århus. Vi føler os stadig lidt på landet, men aldrig længere væk, end et enkelt kig ud af vinduet kan forvisse om, at byen er lige i nærheden.

Til toppen


Stabilgrus i rå mængder

tirsdag 4. marts 2008

3.000 skovlfulde, 200 fyldte trillebørere, 20 m3, 30+ tons. Man bliver lidt træt af stabilgrus efter såden en weekend. Træt ved tanken og ikke mindst træt i ryg, arme og benmuskler. Men ind i hullet det skulle det jo, og det kom det.

Med brav indsats fra store...

.. og små hjælpere.

Arbejdet skulle gøres ordentligt. Derfor havde vi lejet en 140 kg pladevibrator, som fik lov at køre over gruset 8-10 gange. Så må vi jo håbe det er tilstrækkeligt til at undgå kørespor de første par år.

Næste delprojekt bliver afsætning af bygningen, gravning af huller og støbning af punktfudamenterne. Tegning og konstruktionsbeskrivelse har været en tur omkring bygningsingeniøren for at få beregnet statik. Det fører til en lidt kraftigere dimension på bjælkespærene og nogle større betonfundamenter. Vi skal grave nogle ordentlige huller på 60*60*90 cm i den hårdt stampede stabilgrus. Man skulle tro vi byggede hus på mols! Vi lejer et motoriseret jordbord for at gøre arbejdet lettere og hurtigere.

Men allerførst skal vi have en byggetilladelse. Byggeriet anmeldes til kommunen i denne uge, og hører vi ikke noget i løbet af 14 dage, kan vi gå i gang.

Der er flere billeder i fotoalbummet.

Til toppen


Start på projekt carport

tirsdag 26. februar 2008

I weekenden 23-24. februar 2008 gik vi igang med "projekt carport". Det er nogle gange en fordel at tage det lidt med ro og ikke skynde sig for meget. Da vi i efteråret anlagde forhave og fik planeret jorden omkring huset, havde vi forestillet os, at vi skulle bygge en carport til én bil. Carporten skulle placeres så den flugtede med den nordlige gavl af det østlige hus, sådan som det fremgår af vores haveplan. Den forholdvis smalle carport ville med den oprindelige placering give plads til et par bede mellem huset og carporten og et drivhus bag carporten.

Men nu har vi fundet ud af, at vi har brug for en bredere dobbelt-carport og at den skal placeres længere mod syd så vi kan få en vendeplads inde på grunden. Men det betyder samtidig, at carporten skal ligge på arealer, hvor vi i efteråret udlage jord til bede og køkkenhave. Jord som nu skal flyttes for at give plads til et stabilt underlag for fliser og bilkørsel.

Første del af carportprojektet gik derfor ud på at flytte jorden og grave ud til stabilgrus. Til det formål lejede vi en minigraver. Det gik over al forventning og tog kun 6-7 timer at opgrave og flytte ca. 20 m3 forholdsvis klæg lerjord. Jeg vil ikke tænke på, hvor langt tid det ville have taget med spade og trillebør.

Efter et par timers arbejde med minigraveren.

Færdigt arbejde omkring kl. 17.00 efter 6-7 timers arbejde.

Når man løser ét problem skaffer man sig ofte et andet. Nu har vi så en stor stak ubrugelig lerjord lige midt i haven. Hvordan vi får den væk, har vi ikke besluttet endnu. Næste delprojekt bliver opfyldning af hullet med stabilgrus. Det kommer til at ske den kommende weekend. Uden brug af maskiner, men med to trillebører, et par skovle og nogle ekstra hænder.

Til toppen


Historien om projektering og bygning af huset kan læses her